Transit: Boarding pass punya pasal...

Sumber gambar: http://asia-airports.com/thailand/dmk/


Pesawat AK892 dijadualkan berlepas jam 5.00 petang. Seperti biasa, saya akan buat web check- in terlebih dahulu. Hairan pula bila tak boleh buka online 'boarding pass'. Status error kelihatan di skrin. Pergi ke kiosk juga tidak membuahkan hasil.

Maka terpaksalah kami beratur di kaunter. Tiba giliran kami, encik staf di kaunter bertanya, "Sudah check- in?"

Kami jawab, "Sudah, tapi ada masalah. Tak boleh display boarding pass."

Memang dari KLIA2- DMK sudah check- in. Tapi dari DMK- Narita tiada status. Saya tiada pengalaman transit dengan AirAsia langsung. Apakah ada butang rahsia yang perlu saya tekan? Adoi.

-->> Butang rahsia AirAsia, bukanlah rahsia pun. Namanya Fly-Thru. Kalian boleh bertanya kepada Lil' Miss Red di laman web AirAsiaX tentang penggunaan ini.

****
Pada waktu kejadian, rasanya tak ada pilihan Fly-Thru. Mengapa dan kenapa saya kurang pasti. Apakah ada kaitan dengan re-route? Saya kurang periksa pula di situ. Perihal nak membeli makanan pun tak boleh guna mobile apps. Tak wujud DMK- Narita. Kena buka desktop site baru boleh tambah.

Sambung cerita, staf tadi dengan baik hatinya mencetak boarding pass untuk kami, tapi setakat sampai DMK sahaja. Lalu saya bertanya, "Boarding pass DMK-Narita tak boleh print terus ke?"

Dia geleng kepala. "Nanti di sana," ujarnya ringkas.

Kami pun angkat beg selepas ucapkan terima kasih dan beredar masuk ke dewan perlepasan. Dengan harapan tiada masalah di Bangkok nanti...

***

Bersambung lagi di post seterusnya. Haha

Comments

Popular posts from this blog

An interview with my Italian friend on Italy lockdown「イタリアのロックダウン: イタリア人の友達とインタビュー]

Sales 12.12 Ebook Content untuk membantu anda membina crowd

11.11 Sales Combo E-book Content!