13 info berkaitan tren di Tokyo yang mungkin memberi manfaat kepada anda.



Anda sedang merancang untuk ke Tokyo? Berikut merupakan info yang mungkin berguna untuk persediaan anda.

- 13 info berkaitan tren di Tokyo yang mungkin boleh memberi manfaat kepada anda. -

1) Anda pasti tidak mahu terperangkap di dalam kepadatan manusia di stesen dan juga di dalam tren. Elakkan menaiki tren di waktu 'rush hour': 7.30 -9.30 pagi dan 5.30 petang - 7.30 malam.

2) Tokyo subway terbahagi kepada dua:
✔ 9 Tokyo Metro lines
✔ 4 Toei Subway lines

Ada pass berbeza yang boleh anda beli dan gunakan untuk salah satu atau kedua-dua trek.

3) Bagi memudahkan perjalanan anda, sila ingat warna dan nombor line tren. Setiap stesen dilabel menggunakan kedua-dua kriteria tersebut.

Contoh: Stesen Toei Asakusa berwarna merah jambu, bernombor A18.

4) Selain Tokyo subway, ada lapan 'railway track' dari syarikat swasta dan JR line (japan railway) di dalam Tokyo. Memang peta tren yang padat dan berselirat boleh membuatkan anda pening kepala.

5) Jika tidak menggunakan pass, anda boleh membeli kad topup yang disebut IC card yang berfungsi seperti kad Touch n Go. Terdapat lapan jenis kad IC selain Pasmo dan Suica.

Deposit 500 yen diperlukan untuk membeli kad IC. Kad Suica boleh dibeli di stesen JR, dan kd Pasmo boleh dibeli di stesen selain JR.

Anda akan memperolehi diskaun jika menggunakan kad IC di dalam 'Central Tokyo', berbanding membeli tiket sehala biasa.

6) Kenal pasti pintu keluar anda. Ini penting kerana kebanyakan stesen ada banyak pintu keluar yang boleh mengelirukan. Exit selalunya dilabel sebagai East, North, South dan West.

7) Bila berada di stesen yang mempunyai banyak line (Metro, Subway, JR dan sebagainya), pastikan anda berdiri dan beratur di dalam petak garisan warna yang betul.

Perhatikan terdapat label color-coding di belakang garisan kuning di lantai yang menunjukkan di mana pintu tren. Jika naik shinkansen, atau limited express, akan ada nombor gerabak dilabelkan. Di situ anda mula beratur.

8) Disiplin orang Jepun: Beratur di dalam barisan semasa menunggu tren. Mereka akan menunggu sehingga orang keluar dari tren sebelum melangkah masuk.

9) Di dalam tren, biasanya orang-orang Jepun tidak menghiraukan orang lain. Mereka lebih suka buat hal sendiri, seperti main games, dengar muzik atau membaca. Bercakap menggunakan telefon bimbit di dalam tren adalah dilarang sama sekali, kecuali di pintu masuk Shinkansen dan Limited Ekspress.

10) Undang-undang penggunaan eskalator: Berdiri selang satu 'step' dari orang di hadapan anda.

Peraturan ini diperkenalkan setelah insiden yang berlaku pada bulan Ogos 2008 yang mencederakan 10 orang.

Selepas Ogos 2015, Jepun menggubal peraturan di mana pengguna adalah dilarang melangkah naik atau turun eskalator. Ia bertujuan mengelak dan mengurangkan kecederaan.

Ironinya, anda boleh lihat di Tokyo, ramai yang akan berdiri di sisi kiri eskalator untuk memberi laluan kepada mereka yang sedang mengejar masa untuk melangkah naik atau turun.

Jika di Osaka pula, laluan di sebelah kiri biasanya dikosongkan.

11) Caj tiket tren:
✔ Harga penuh untuk dewasa.
✔ Separuh harga untuk 6 - 11 tahun. Atau kanak-kanak 12 tahun yang masih belajar di sekolah rendah.
✔ Percuma untuk bawah 6 tahun.

Baca: Dua orang kanak-kanak berusia 1- 5 tahun tidak dikenakan caj. Mereka perlu diiringi oleh orang dewasa. Kanak-kanak ke-3 yang dibawa oleh seorang dewasa akan dikenakan caj separuh harga tiket (caj kanak-kanak).

Mana-mana kanak-kanak bawah 6 tahun yang menggunakan 'reserved seat' perlu membayar harga tiket separuh.

12) Jika membawa 'stroller' menaiki tren atau bas, anda dikehendaki melipat stroller tersebut. Roda stroller perlu dikunci supaya tidak bergerak dan terkena kaki pengguna lain.

Elakkan 'kake-komi' (naik tren secara tergesa-gesa) jika berjalan dengan anak kecil.

13) Anda digalakkan menggunakan aplikasi Tokyosubway bagi memudahkan perjalanan di Tokyo.

Semoga info yang dikongsikan ini dapat membantu anda memahami situasi menggunakan tren di bandar metropolitan Tokyo, yang semuanya serba laju.

Jom ke Tokyo!

Comments

Popular posts from this blog

An interview with my Italian friend on Italy lockdown「イタリアのロックダウン: イタリア人の友達とインタビュー]

Sales 12.12 Ebook Content untuk membantu anda membina crowd

11.11 Sales Combo E-book Content!