Transit: On the way to Narita Airport.

Gambar tiada kena mengena.


Penerbangan ke DMK, Bangkok hanya mengambil masa dua jam. Kami tiba jam 6.00 petang waktu tempatan. (Waktu Bangkok lewat satu jam.)

"Masih awal." Itu kata kami.

Penerbangan seterusnya ialah pada jam 11.45 malam. Ada banyak masa lagi. Di ruang transit di dalam, kami keliru kerana diberitahu perlu keluar sebab tiada boarding pass. Keluar ke kaunter check- in, kemudian masuk lagi. Apakah?

Keluar bermaksud perlu beratur dan cop passport. Setelah selesai, kami berjalan- jalan mencari kedai makan halal yang diceritakan di dalam carian blog. Hampa. Tak jumpa langsung kedai makan halal. Kami putuskan untuk makan kentang goreng dan pineapple tart saja di McD di tingkat atas.

Pusing bukan main lama lagi cari kedai makan yang tak wujud. Orang putih kata, "Taking our own sweet time." Gitu. Bila dah siap makan, kami cuma ada 1 jam 45 minit sahaja untuk check- in.

Kami bergegas turun ke kaunter check- in. Kaunter yang tiga jam setengah tadi belum buka. Tadi, hanya ada enam orang duduk di lantai, menunggu. Tadi, kami lalu buat tak tahu. Itu tadi...

Sekarang, kami sangat terkejut bila kawasan untuk check- in AirAsia sesak. Dia punya beratur dah berapa kali lipat. Semua yang naik AirAsia ke semua destinasi berkumpul untuk check-in di tempat yang sama. Kalian bayangkanlah.

Haha. Tak gelabah? Masa yang tinggal berapa lama saja. Rasa macam tak sempat kalau beratur macam tu punya gaya.

Tapi, saya beratur juga. Pergerakan ke depan sangat lambat. Nora tinggalkan saya dan bergegas ke hadapan.

"Cari mana- mana kaunter untuk bantuan segera," katanya.

Selang sepuluh minit, Nora datang lagi. (Eh, itu macam iklan Tora datang lagi!) Haha.

Nora datang ke arah saya, memberitahu, "Yus, jom kita pergi ke depan. Di situ boleh check-in."

Ok, harapan dah ada. Tapi sekejap kemudian muka dia berubah risau. "Tapi beg kita ni macam mana?"

'Ah... sudah. Beg!' Masing- masing memang tak beli langsung check- in luggage. Hajat hati nak tambah di DMK. Tapi, ingat tak tadi kami mengalami masalah online check-in? Kami sekarang memang zero harapan untuk beli had check-in luggage.

Beg yang saya bawa, saya agak-agak beratnya dalam 10 kg memang ada. Bawa apa yang berat sangat entah? Haha. Beg Nora, ringan sedikit dari saya.

Hajat hati nak sorok satu beg tak kesampaian. Hahaha. Makanya, salah seorang perlu bayar lebihan had beg dengan harga 120 Baht sekilo. Kalian kiralah sendiri kalau kena bayar 14 kg.

Encik di kaunter check-in mempamerkan muka 'senyum kasihan'. Sempat lagi bagi nasihat, "Lain kali kamu boleh tambah extra-luggage sewaktu online check-in. Jauh lebih murah..."

Kami hanya mengangguk pasrah. Dah tahu pun. Bayar sajalah...! Segera angkat kaki, berjalan laju menuju pintu perlepasan.

Jadi, berbaloikah transit kali ini? Kalau namanya pengalaman, tiada tanda harga. Bukan rezeki kami pada beg terlebih muatan, rupanya Tuhan nak bagi rezeki pada pengalaman lain. Lain kali jangan buat lagi. Haha.

Dan rezeki kalian dapat baca cerita yang entah apa-apa ini. Hahaha.

Terima kasih sudi baca.

Sekian,

Yang benar,
Padan muka aku. Haha

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

An interview with my Italian friend on Italy lockdown「イタリアのロックダウン: イタリア人の友達とインタビュー]

Sales 12.12 Ebook Content untuk membantu anda membina crowd

11.11 Sales Combo E-book Content!