Transit: berbaloikah percaturan?

Gambar sekadar hiasan dan tiada kena mengena dengan cerita.


Ini satu cerita babak pertama menggunakan transit route ke Jepun.

Asalnya, tiada istilah transit di dalam perjalanan ini. Tiket kapal terbang dibeli 11 bulan sebelum trip, dengan harga RM500+ sahaja, return, menggunakan penerbangan AirAsiaX, KUL - Narita - KUL.

Tiket ini dibeli semasa promosi. Di tengah-tengah malam, dengan gigih saya mencari dan main bedal saja, saya meletakkan tarikh yang bajet- bajet dapat tengok bunga Sakura.

Destinasi cadangan: Tokyo + Osaka.
Jumlah hari: Sepuluh.

Nak jadi cerita, tak sampai tiga bulan selepas tu, heboh di dalam grup FB BBM (backpackers buddies Malaysia), bahawa AirAsiaX tutup route ke Narita.

Ah... sudah, betul ke?

Saya dapat emel mengatakan penerbangan ditukarkan ke Haneda.

AirAsiaX memaklumkan kami diberi tiga pilihan:
1) Menukar destinasi ke Haneda.
2) Mengekalkan trip ke Narita, dengan transit di DMK, Bangkok.
3) Tukar kepada credit points.

Saya memilih untuk mengekalkan destinasi ketibaan di Narita, dan perjalanan balik dari Haneda, atas sebab- sebab berikut:

✔ Waktu ketibaan di Narita adalah awal pagi, sangat sesuai untuk meneruskan perjalanan.

✔ Perjalanan balik dari Haneda adalah di tengah malam, jadi ada masa satu hari suntuk untuk berjalan- jalan.

Jadi, saya perlu tukar kembali laluan yang telah AirAsiaX 'default'-kan ke Haneda. Tiga kali percubaan menggunakan talian 'hotline' gagal. Faham sajalah hotline dengan iklan yang banyak dan waktu menunggu yang lama, menghabiskan duit sekelip mata di situ. Fuh!

Geram, saya putuskan untuk pergi ke Customer Service Centre AirAsia yang terletak berhadapan bangunan Times Square. Dengan bantuan staf mereka, akhirnya, berjaya! Pertukaran dengan peringatan jelas, muktamad, dan tiada pertukaran lagi dibenarkan selepas itu.

Dugaan pertama, bila adik saya menyatakan semester baru akan bermula pada tarikh trip, jadi tiket miliknya terpaksa saya tukarkan kepada credit points.

** Credit points: jumlah points sama dengan harga tiket yang dibeli. Boleh digunakan untuk membeli tiket lain dalam masa 180 hari selepas dapat credit points di dalam akaun AirAsia peribadi. Sekiranya tidak digunakan selepas 180 hari, akan lupus secara automatik.

Adakah ini bermakna saya akan merantau seorang diri? Rupanya Tuhan hantar seorang kawan baru dari BBM sebagai teman kembara.

Maka bermulalah episod kembara kami dengan babak kedua, seterusnya, dengan masalah lain pula semasa check- in di KLIA2.

Bertabahlah...!

 Yusraa Ksm
* acah- acah kembara solo, tak jadi.

Comments

Popular posts from this blog

An interview with my Italian friend on Italy lockdown「イタリアのロックダウン: イタリア人の友達とインタビュー]

Sales 12.12 Ebook Content untuk membantu anda membina crowd

11.11 Sales Combo E-book Content!