Awas! Kota Terlarang? Beijing ~forbidden city (2012)

Dah kenapa bagi nama Forbidden City? Pada tahun 1987, ia dikategorikan sebagai World Cultural Heritage by Unesco.  Jatuh sebagai salah satu daripada 5 istana terpenting di dunia. Kota terlarang ni namanya dapat daripada zaman Maharaja dulu yang tak benarkan langsung orang kebanyakan (rakyat marhein) untuk masuk menjejakkan kaki ke kawasan tu. Tapi hari ni anda semua boleh masuk kalau beli tiket masuk.



Dalam ni ada pameran barang- barang istana lama, sama ada anda nak guna audio tour ataupun boleh sewa tour guide di luar pintu masuk. Kami kebetulan dihampiri seorang perempuan warga cina yang fasih berbahasa Inggeris. Dia memang kerja membawa pelancong masuk dan jadi tour guide. Bayarannya tak mahal sangat dan since kami ramai, so sharing is ok. Daripada dengar audio tour: boring!

Dalam ni selain sejarah lama, ada kedai- kedai menjual cenderahati. Yang paling saya suka, galeri lukisan (yang cantik dan saya terbeli satu..oops!). Lukisannya memang cantik, tapi kena pandai tawar untuk mendapatkan harga yang murah. Kalau anda meminati jade, silver dan emas putih, boleh juga ditinjau di sana. Pandai- pandai nilai sendiri harga dan kualitinya.

Untuk ke sini, paling senang ialah menaiki tren, tak jauh pun jalan kaki dari stesen.

Entri berikutnya destinasi mana ya?

Entri berkaitan:
Great wall dan Summer Palace
Memori salji di Beijing

Comments

Popular posts from this blog

An interview with my Italian friend on Italy lockdown「イタリアのロックダウン: イタリア人の友達とインタビュー]

Sales 12.12 Ebook Content untuk membantu anda membina crowd

11.11 Sales Combo E-book Content!