Jalan- jalan cari Soba di Gion street, Kyoto (2012 day 8)

Dari Tokyo ke Kyoto naik JR Tokaido (Hikari) Shinkansen ambil masa 160 minit. Harga tiket sehala dalam 13500 yen. Kalau naik bas dalam 8 jam pada harga dari 3500 yen (bas biasa) atau 10000 yen untuk bas premium yang lebih selesa. 

Kalau naik tren biasa 9 jam tapi kena tukar- tukar paling kurang 4 tren pada harga total lebih kurang 9000 yen. Kalau ada Seishun 18 kippu harga boleh lebih murah. Yang ni kena google sendiri ya.

Fakta: Kyoto dulunya adalah ibukota Jepun yang kedua selepas Nara (Nara ialah ibukota pertama). Kyoto terkenal dengan nama "Heian-kyo" pada era 794M. Di kawasan Sungai Kamo tu dahulunya tempat bersejarah pemerintahan. Kyoto yang dulunya "ruling capital" telah menjadi sebuah daerah yang di "ruled over" pada permulaan Mideival period. Makanya diperintah oleh ketenteraan. Selepas berlakunya "the Great Civil War", Kyoto sudah tak lagi jadi ibu kota, dan mereka mula menaikkan satu daerah lain iaitu Edo sebagai ibukota yang kemudiannya dinamakan Tokyo (the new town).

Ok. Cukup dengan sejarah sikit tu, jom kita tengok apa yang menarik di Kyoto. 

Kami tinggal di Rakuza Guesthouse. Semestinya di Kyoto haruslah tinggal di Ryokan (rumah tradisional Jepun) untuk mendapat feel suasana kampung. Cost bilik triple share 6200 yen seorang untuk dua malam!

Rakuza ni dekat sangat dengan Gion. Dari stesen utama Kyoto tu, kami ambil bas menuju ke Shijo-Kawaramachi.





Turun bas, tak tahu mana nak pergi, tanya saja pada penduduk di sana. Jalan kaki dekat je seberang sungai dah sampai Rakuza guesthouse.


Bangunan ni landmark untuk kenal jalan ke arah Rakuza. Kalau bangunan ni di depan dan di kanan, maknanya anda jalan terus je supaya bangunan tu di sebelah kanan. Confuse? Takpe, bole google map dan on GPS. Haha.

Entri: Ada apa di Osaka



Nanti lalu di kedai- kedai cantik begini.

Yang ni dah masuk lorong nak ke guesthouse.






Jalan kaki 10 minit, dah pun sampai. Yeay!

Apa yang menarik tentang rumah ini, ia memang membuat anda feel at home. Betul- betul dalam sebuah rumah di mana kita share bathroom, toilet, sinki, dapur dan ruang tamu. 

Rumahnya tak besar mana, mungkin ada dalam 5-6 bilik. Setakat yang kami tinggal tu, tak perlu beratur panjang pun untuk mandi. (Kalau anda ramai dan tak suka share bathroom, then kena cari tempat tinggal lain).






Ni bilik kami bertiga; besar dan menghadap sungai. Sangat best. Rakuza ni interior dia best. Design yang simple dan menarik, tapi selesa. 

Ketibaan kami disambut oleh pemilik dia, perempuan, yang sentiasa pakai mask macam di hospital tu. Saya rasa dia artis kot. Taknak dikenali, pakai la mask. Spekulasi di situ.






Ini pemandangan sungai dari belakang bilik kami. Malam- malam boleh buka pintu sliding bagi angin masuk. Sejuk.



Kita rehat- rehat dulu. Petang boleh jalan Gion street. Gion ni adalah food heaven. Memang banyak sangat makanan, terutamanya dessert macam aiskrim, kek.

Kawan- kawan kami yang berdua tu suka sangat. Tapi target nak pergi Gion Kinana (ice cream heaven di sini) belum kesampaian pada trip kali ni. 

Kami boleh makan sushi, Udon, Soba, Tempura. 

Sebelum ke Gion kami pergi shrine yang namanya Kiyomizu-dera.
Tengok suasana di sekitar apa adanya. Ya, dan musim autumn masih cantik.






Yang ni semua wish cards yang orang letak.






Bagi penganut Buddha, tiga air ni membawa signifikasi yang berlainan. Panjang umur, kekayaan atau sukses dan keberuntungan dalam kehidupan percintaan. Sebab tu ia turut dikenali sebagai Pure Water Temple.

Anda pilih yang mana?




Dah nak malam, kami pun berangkat pulang ke Gion untuk cari makan. Nampak tak Kyoto tower kecil je di belakang nun. 

Tidur dulu. Esok pagi kita sambung jalan tempat lagi menarik. おやすみなさい。

Entri berkaitan:
Hakone dan Gunung Fuji
Tips cari makan di Jepun
Bamboo Grooves dan Arashiyama
Tokyo, Tsukiji Market,Hard Rock, Shibuya


Comments

  1. hi,, boleh kasi detail tentang gambar makan diatas? saya nak tahu detail nama resti dan lokasi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.. maaf saya tak rekod nama kedai tersebut. Ia di kawasan Gion, Shijo Dori street, kedai di kawasan sana popular dengan Nishiki Soba. Di kawasan Nishiki Market ni banyak kedai Soba.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

An interview with my Italian friend on Italy lockdown「イタリアのロックダウン: イタリア人の友達とインタビュー]

Sales 12.12 Ebook Content untuk membantu anda membina crowd

11.11 Sales Combo E-book Content!